24 نوامبر

ملاحظات پس از لیپوماتیک

لاغری با لیپوماتیک یک راه سریع و موثر جهت برداشتن و خارج کردن چربی هایی میباشد که پیش از این قادر به از بین بردن آن نبوده اید . در این میان بعد از عمل هم باید نکاتی نیز رعایت شود تا نتیجه ی عمل به همان شکل اولیه مطلوب باقی بماند . در ادامه به موضوع ” ملاحظات پس از لیپوماتیک ” می پردازیم .

ملاحظات پس از لیپوماتیک

رژیم غذایی و ملاحظات پس از لیپوماتیک:

در صورت انجام لیپوماتیک تحت بی حسی موضعی بیمار سریع می تواند از رژیم معمول گذشته ی خود استفاده کند وباید به حد کافی آب و آبمیوه بنوشد و تا 48 ساعت از خوردن نوشیدنی های الکلی خودداری کند.

فعالیت فیزیکی:

برای چند ساعت پس از عمل استراحت مطلق توصیه می شود . فرد تا 18 ساعت نباید رانندگی کند. در همان روز کمی پیاده روی کند.در صورت شدید بودن شلی و افتادگی پوست پس از عمل فرد باید از نشستن 90 درجه خودداری کند.زیرا پوست دچار چین خوردگی می شود و امکان دارد پوست زیر شکم سفت شود.برای جلوگیری از بروز این مشکل  بیمار باید بیشتر دراز بکشد و یا راه برود و درهنگام نشستن هم لم بدهد.روز پس از لیپوماتیک بیمار می تواند خود را درگیر کار های فیزیکی روزمره اش بکند و به علاوه می تواند 2 الی 4 روز بعد ازعمل  ورزش کند.توصیه می شود در ابتدا با 25 درصد از ورزش نرمال خود شروع کند و به مرور آن را افزایش دهد.اگر میزان فعالیت بیمار در روز های اول بیشتر باشد تخلیه مایعات بهتر است.

پوشیدن گن های مخصوص:

برای جلوگیری از تورم می بایست پس از تخلیه ی چربی از گن های مخصوص استفاده کرد.این گن بر اساس سایز بیمار تجویز می شود تا بلافاصله پس از انجام لیپوماتیک آن را به تن کند. از روز بعد از جراحی به بعد بیمار می تواند در زمان حمام رفتن گن را درآورده و بشوید و مجددا تن کند.پوشیدن این گن بعد از لیپوماتیک 7 الی 10 روز توصیه می شود و پس از آن پوست شروع به کشیده شدن می کند.

ضعف و سرگیجه:

بیمار امکان دارد احساس سرگیجه داشته باشد که هنگام ایجاد چنین حالتی باید سریعا بنشیند و یا دراز بکشد.

غش کردن در اثردیدن خون:

برخی افراد که با دیدن خون از حال می روند باید هنگام عوض کردن پانسمان خونی پیش بینی چنین حالتی را بکنند و مراقب باشند.

از حال رفتن پس از دفع ادرار:

بیمار از صبح روز بعد از عمل  ممکن است پس از دفع ادرار در صورتی که به سرعت بایستد از حال برود لذا در 24 ساعت اول بیمار باید آرام بایستد و در صورت ایجاد سرگیجه باید سریعا بنشیند و یا دراز بکشد.

مدیریت درناژ بعد از عمل:

فرد باید انتظار خارج شدن خونابه و ماده بی حسی را بعد از عمل از قسمت برش داده شده داشته باشد . هرچه این درناژ و ترشحات بیشتر باشند کبودی و تورم هم کمتر خواهد بود و توصیه می شود از پد هایی که جذب بالایی دارند در 24 ساعت الی 48 ساعت پس از عمل در محل زخم استفاده شود.

مراقبت از زخم و استحمام:

بیمار باید پس از 48 ساعت، روزی یک الی دو بار حمام کند و محل بریدگی را تمیز نگه دارد.پس از شستشو نیز مجددا محل را پانسمان نموده و از پد های جاذب جدید استفاده کند.

تجویز آنتی بیوتیک:

آنتی بیوتیک هایی به مدت یک هفته تجویز می شوند.بیمار بایستی در صورت دیدن علائمی چون تب ، نشانه ای از عفونت  و تورم یا درد با پزشک خود تماس حاصل کند.

نباید ها در ملاحظات پس از لیپوماتیک :

از آیس پک و پد های گرمایی نباید در ناحیه ی زخم استفاده شود.نیاز به استفاده از محلول هایی چون بتادین نیز وجود ندارد.در آب حمام و استخر و دریا تا 7 روز نباید شنا کند.

حالت تهوع:

امکان ایجاد حالت تهوع پس از لیپوماتیک به دلیل آتی بیوتیک ها ، لورازپام و بی حس کننده های موضعی  وجود دارد.

بی نظمی های قائدگی:

به مدت یک ماه یا بیشتر امکان ایجاد بی نظمی در قائدگی وجود دارد.

بالا رفتن دما:

بالا رفتن دمای بدن از نتایج طبیعی بدن در برابر ترو های ناشی از تخلیه چربی می باشد.

تورم و کبودی:

بروز تورم و کبودی از عوارض شایع پس از لیپوماتیک می باشد.

احساس درد:

درد و التهاب  5 تا 10 روز پس از عمل افزایش پیدا می کند.هرچه که عمل کم تهاجمی تر انجام شود میزان درد و تورم به مراتب بیشتر خواهد بود.

خارش :

ممکن است در نواحی درمان شده احساس خارش ایجاد شود که جزو فرایند های بهبود می باشد و برای تسکین می توان از دارو های ضد خارش استفاده کرد.

دکتر سعید پاک سرشت متخصص جراحی عمومی ( لیپوماتیک , لیزر لیپولیز , بوتاکس , آبدومینوپلاستی )

pakseresht
دکتر سعید پاک سرشت متخصص جراحی عمومی دکتر سعید پاک سرشت فارق التحصیل پزشکی عمومی ، دوره تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از سال 1374- 1369 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن از سال 1374 تا کنون رئیس بخش جراحی بیمارستان شهید رجایی تنکابن از سال 1372 تا کنون

پانزده − 6 =