27 آگوست

بوتاکس

بوتاکس یک نوع پروتئین مشتق شده از سم بوتولیسم می باشد. که پزشکان از ویژگی فلج کنندگی آن به منظور از بین بردن چین وچروک صورت، جلوگیری از تعریق زیاد در ناحیه زیر بغل و یا کف دست و درمان دردهای موضعی مانند: میگرن، دردهای کتف و شانه، درد گردن و…. استفاده می شود. بررسی یک دوره 9 ساله ی دوشرکت تولید کننده داروی بوتاکس ،حاکی از 180 مورد عارضه شدید ناشی از مصرف این دارو و 16 تن جان باختگی بر اثر مصرف آن است. از جمله عوارض آن که بیشتر به منظور رفع گرفتگی ماهیچه ای استفاده شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اختلال بلع، ذات الریه و ورود ترشحات معده به ریه یا در اصطلاح آسپیراسیون منجر شده است.

هشدار در مورد عوارض تزریق بوتاکس

بوتاکس در زیبایی صورت نقش بسیار مهمی می تواند ایفا کند که از آن جمله می توان به تزریق در عضلات صورت به منظور کم کردن خطوط عمیق و ایجاد شده خط اخم یا ابرو وخط های به وجود آمده اطراف چشم و همینطور در قسمت پیشانی می باشد. برخی مردم از ویژگی فلج کنندگی بوتاکس تعبیر اشتباهی می کنند که باید به آن ها خاطر نشان کرد که این ماده در اصل موجب آزاد و شل شدن آن عضلات و جلوگیری از فعالیت آنها برای اخم یا تغییر حالات چهره به صورت نا خودآگاه مثلا در حالت خنده و گریه و .. شده و در نتیجه از بوجود آمدن خطوط عمیق و چین و چروک در نواحی مختلف جلوگیری می کند. هشدارمقامات اروپایی در مورد عوارض جانبی خطرناک ناشی از تزریق برای برطرف کردن چین و چروک به شرح زیر است. با گذشت ماه ها پس از آنکه مقامات آمریکایی در مورد عوارض جانبی بوتاکس هشدار دادند خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که“سازمان دارویی اروپا” که در لندن قرار دارد تا ماه آگوست 2007 بیش از 600 مورد از عوارض زیان بار بوتاکس را ثبت و متاسفانه 29 نفر از مصرف این دارو جان باخته اند. موسسه فدرال داروها و محصولات پزشکی در آلمان نیز” 210 اعتراض از عوارض جانبی بوتاکس و 5 مرگ را گزارش کرده است. با این حال که سازمان غذا و داروی آمریکا FDA در فوریه گذشته در مورد عوارض جانبی وخیم استفاده از بوتاکس هشدار داده است، باید بگوییم که تزریق بوتاکس در آمریکا و اروپا به منظور درمان بیماری هایی ازجمله گرفتگی یا اسپاسم عضلات پلک، یا ،گردن و یا رفع چین و چروک صورت و رفع تعریق مفرط مورد تایید است.

بوتاکس

تزریق بوتاکس با بدن چه می کند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد بوتاکس در واقع نام سم بوتولیسم است که تزریق مستقیم مقدار کمی از بوتاکس به عنوان يک روش سريع و نسبتا غير تهاجمی در ماهیچه موجب می شود تا فعالیت آن کم شده و خطوطی که ناشی از پرکاری همین عضلات در صورت هستند از بین میروند و نتیجه این امر داشتن صورتی جوان تر و شاداب تر است. .امروزه در آمریکا هنرپیشه های هالیوودی بیشترین مصرف کنندگان این ماده جهت زیباسازی و جوانسازی صورت و پوست خود هستند.

مشکلات محل تزریق بوتاکس

کبودی و درد درناحیه تحت تزریق بوتاکس امری طبیعی است. این مسئله می تواند توسط دو عامل سوزن تزریق و ماده بوتاکس ایجاد شود و هم چنین ممکن است در محل تزریق، ورم و قرمزی هم دیده شود.عوارض جانبی احتمالی ناشی از تزریق بوتاکس عبارتند از: سردرد، کوفتگی، درد در محل تزریق و در کمتر از 1 ٪ از موارد افتادگی پلک و ابروها هم چنین می بایست خاطر نشان کرد که تزریق غیر کارشناسانه بوتاکس توسط آرایشگر ها را جدی بگیرید زیرا سبب بروز خطراتی از جمله نامتقارن شدن صورت و ابروها، افتادگی پلک چشم و یا فلج صورت شود. خوب است که بدانید پس از تزریق بوتاکس،عضلات تحت تزریق ممکن است به دوصورت شوند ضعیف یا برعکس مثل چوب، خشک که میبایست متذکر شد که این اثرات جانبی بی اهمیت و موقتی هستند و ظرف چند روز یا یک هفته از بین می روند. ممکن است تزریق بوتولینوم نوع A که نوعی سم است، در ناحیه اطراف عضله مورد نظر گسترده شود و شامل بروز علائمی شود. این اثرات جانبی مهم شامل تنگی نفس، دشواری تکلم و صحبت کردن، مشکلات بلع غذا و ضعف عضلات باشند. که در صورت بروز این علائم به سرعت به پزشک خود مراجعه نمایید. استرس و عصبانیت ناشی ار تزریق امری عادی است و پس از چند روز برطرف می شود. بدلیل اینکه بوتاکس سبب شل شدن عضلات صورت می شود، می تواند اثراتی بر روی بینایی شما داشته باشد از جمله این ها مشکل بر روی تمرکز دیدتان بر اجسام دور یا نزدیک است و هم چنین چشمان تان بعلت تزریق دارو می توانند حساس و خشک شوند.که این اثرات نیز موقتی هستند و پس از چند روز از بین خواهند رفت. ممکن است پس از تزریق بوتاکس علائمی مانند آنفولانزا یا یک سرماخوردگی معمولی بروز کنند ،که با گرفتگی یا آبریزش بینی نمود داده شود و یا احتمال دارد که تب و لرز بگیرید یا سرفه کنید.همه این ها میبایست موقتی بوده و در صورت طولانی شدن این علائم تا بیش از چند روز، توصیه می شود که حتما موضوع را با پزشک خود در میان گذارید.

pakseresht
دکتر سعید پاک سرشت متخصص جراحی عمومی دکتر سعید پاک سرشت فارق التحصیل پزشکی عمومی ، دوره تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از سال 1374- 1369 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن از سال 1374 تا کنون رئیس بخش جراحی بیمارستان شهید رجایی تنکابن از سال 1372 تا کنون

17 + چهار =